Minder kijkers

Online: 11-06-2018.
Het traditionele televisie kijken nam de eerste helft van dit jaar verder af. . . . . .  In de eerste 22 weken van 2018 zaten 's avonds tussen 18.00 en 00.00 uur gemiddeld 300.000 mensen minder voor de buis dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO). In de meting is het uitgesteld kijken (via bijvoorbeeld NPO Start) meegenomen.

De kreet dat we steeds vaker Netflix, Videoland en YouTube verkiezen boven het aanbod van NPO, RTL en SBS, klinkt al jaren. Maar het fenomeen wordt nu met de maand meer zichtbaar. Vooral de kijktijd onder jongeren (commercieel gezien de belangrijkste groep) is flink afgenomen en adverteerders bewegen zich meer en meer richting online.

Zaterdagavond was exemplarisch voor het kijkgedrag van met name de afgelopen weken. Geen uitzending op primetime scoorde meer dan 600.000 kijkers. De herhaling van Claudia de Breij's voorstelling
Teerling was met een magere 587.000 kijkers op NPO 1 de winnaar. Professor Nicolai & Dr. Beckand op RTL 4 moest het gelijktijdig doen met slechts 442.000 kijkers.

Aansluitend trok NPO 1 met
Sanne Wallis de Show 509.000 kijkers en RTL 4 met Wie Ben Ik? 498.000 kijkers. Nichezender Ziggo Sport deed het in verhouding bovengemiddeld goed. De kwalificatie voor de Grand Prix van Canada scoorde 408.000 kijkers. Uiteraard speelt het mooie weer ook een rol in de magere aantallen.

Onlangs bleek dat de gemiddelde leeftijd van de NPO-kijker 58 jaar is. Voor tv-directeur Frans Klein is dat geen reden voor bezorgdheid. ,,Jongeren kijken vaker als het hen zelf uitkomt, minder frequent en veel gerichter'', aldus Klein vorige maand op deze website. ,,Maar Nederland vergrijst. Met de oudere kijker, die onze grote fanbase vormt, groeien wij demografisch mee. Wij zitten in het hart van de groeimarkt. Dus een zorg? Nee, eerlijk gezegd zou ik het nog net niet onverwachte winst willen noemen.''

Volgens directeur Michel van der Voort van Screenforce, marketingadviseur voor tv-zenders, heeft het 'altijd zin' te investeren in lineaire televisie. In februari op deze website: ,,Acht van de tien adverteerders richt zich niet eens op jongeren. En het aantal ouderen neemt meer toe dan het aantal jongeren dus je kan met live tv zo nog 20 jaar vooruit. Tv leeft.''